ライフイズビューティフル

訪問記/書評/勉強日記(TOEIC930/IELTS6.0/HSK5級/Python)

RUN!Don't Walk!| Nvidia CEOスピーチ全文 | 2023 Youtube review #4

海外の大学では卒業式の季節であり、著名人が大学に呼ばれて行うスピーチを楽しんで見ています。Steve Jobsの有名なスピーチはStanfordで行われ、個人的にとても好きなDavid Foster Wallaceの"This is water"など英語勉強時には何回も見て時にモチベアップに繰り返し見ていました。

www.youtube.com

www.youtube.com

 

先日NTUで行われたNvidiaのCEOスピーチもとても素敵な内容であったので、できる限り日本語にもしつつ紹介できればと思います。

引用元:NVIDIA CEO Tells NTU Grads to Run, Not Walk — But Be Prepared to Stumble | NVIDIA Blog

www.youtube.com

www.youtube.com

以下文字書き起こしと拙訳になります。

 

Ladies and gentlemen, esteemed faculty members, distinguished guests proud parents and above all the 2023 graduating class of the National Taiwan University(NTU).

Today is a very special day for you and a dream come true for your parents. You should be moving out soon. It is surely a day of Pride and Joy. Your parents have made sacrifices to see you on this day. Let's show all of our parents and our grandparents many of them are here our appreciation.

尊敬する大学職員の方々、ご両親の方々、2023年NTU卒業の皆様。今日はあなた方にとって特別な日であり、ご両親にとっては夢が叶った日でしょう。間違いなく誇りと喜びに満ちた日です。ご両親たちは今日のあなたたちを見るために多くの犠牲を払ったと思います。ご両親、祖父母に感謝を示しましょう。

 

I came to NTU for the first time over a decade ago, Dr Chang invited me to visit his computational physics lab. As I recall his son based in Silicon Valley had learned of Nvidia's CUDA invention and recommended his father utilize it for his quantum physics simulations 

When I arrived he opened the door to show me what he had made. Nvidia GeForce gaming cards filled the room plugged into open PC motherboards and sitting on metal shelves in the aisles were oscillating Tatong fans. Dr. Chang had built a homemade supercomputer, the Taiwanese way. Out of gaming graphics cards and he started here an early example of Nvidia's Journey. He was so proud and he said to me, Mr Huang because of your work I can do my life's work in my lifetime.

私が初めてNTUに来たのは10年前、Dr. Changに招待されて彼の計算物理学研究室を訪れた時です。私の記憶が正しければ、彼の息子はシリコンバレーを拠点にNvidiaのCUDA開発をしており、父親へ量子物理学のシュミレーションへの活用を勧めていたと思います。

私が到着し扉を開けたそこには彼の作成物がありました。部屋にはNvidiaGeforce gaming cardが敷き詰められ、むき出しのマザーボードに繋がれ、通路にある金属の棚にはTatongのファンが回っていました。Dr. Changは台湾式にスーパーコンピューターを自作していました。ゲーム用のグラフィックカードを使い倒して彼はここでNvidiaとの旅をしていました。彼は誇りを持って、Mr. Huangのお陰で私の生涯のライフワークが成し遂げられると言われました。

 

Those words touch me to this day, and perfectly capture our company's purpose to help the Einstein and Da Vinci of our time do their life's work. I am so happy to be back at NTU and to be your Commencement Address.

The world was simpler when I graduated from Oregon State University. TVs were not flat yet. 

There was no cable television and MTV. And the words mobile and phone didn't go together. 

この言葉は当時の私を感動させるものであり、現代のアインシュタインダヴィンチが生涯をかけた仕事を支えるという会社の目的を捉えていました。卒業式の挨拶でNTUに戻ってこれたことをとても幸せに思います。

私がオレゴン州立大学を卒業した時は世界はシンプルでした。テレビはまだ平らではなく、ケーブルテレビやMTVもありません。携帯と電話という言葉がまだ交わっていなかった時代です。

 

The year was 1984, the IBM PCAT and Apple Macintosh launched the PC Revolution and started the Chip and software industry that we know today. You enter a far more complex world with geopolitical, social and environmental changes and challenges.

Surrounded by technology, we are now perpetually connected and immersed in a digital world that parallels our real world. Cars are starting to drive by themselves. 

それは1984年、私たちが今知っているようなチップやソフトウェア産業、IBM PCATとAppleマッキントッシュが発表されPC革命が始まりました。あなた達は遥かに複雑な世界、地政学的に、社会的に、環境の変化や挑戦に入ろうとしています。

テクノロジーに囲まれて、現実世界と平行し、際限なくデジタルの世界と繋がり、没頭しています。自動車は自律走行を始めました。

 

40 years the after the computer industry created the home PC. We invented artificial intelligence, like software that automatically drives a car or studies x-ray images. AI software has opened the door for computers to automate tasks for the world's largest multi-trillion dollars of Industries. Housecasre, Financial Services, transportation and Manufacturing.

AI has opened immense opportunities. Agile companies will take advantage of AI and boost their position. Companies less so will perish. Entrepreneurs many of them here today will start new companies and like in every computing era before create new Industries.

コンピューター産業が家庭用PCを発明してから40年。私たちは自動運転ソフトウェア、X-ray画像の研究、などのAIを発明しました。AIソフトウェアは数兆ドル規模のコンピューターが自動でタスクをこなす産業への扉を開きました。家事代行、金融サービス、運輸、製造などです。

AIは計り知れない機会をもたらしました。アジャイルな企業はAIを活用することでより地位を高めめ、そうでない企業は滅びるでしょう。今日ここに居る多くの起業家たちは、コンピューターが新しい産業を生み出した時代のように、新しい産業を生み出すのでしょう。

 

AI will create new jobs that didn't exist before, like Data engineering, Prompt engineering, AI Factory operations an AI safety Engineers. These are jobs that never existed for. Automated tasks will obsolete some jobs. And for sure AI will change every job. Supercharging the performance of programmers designers artists marketers and Manufacturing planners.

AIはこれまでになかったデータエンジニアリング、プロンプトエンジニアリング、AIによる工場管理、AI安全エンジニアなど生み出すでしょう。これらは今までに存在しなかったものです。自動化されたタスクはいくつかの仕事を消滅させるでしょう。そしてAIはすべてのしごとに変化をもたらします。プログラマー、デザイナー、アーティスト、マーケター、製造企画のパフォーマンスを大幅に向上させるでしょう。

 

Just as every generation before you embrace technologies to succeed every company and you must learn to take advantage of AI. And do amazing things with an AI co-pilot by your site. While some worry that AI may take their jobs someone who expert with AI will. 

We are at the beginning of a major technology era like, PC, Internet, Mobile and Cloud. But AI is far more fundamental. Because every computing layer has been reinvented from how we write software to how it's processed. AI has reinvented computing from the ground up. 

In every way this is a rebirth of the computer industry and a golden opportunities for the companies of Taiwan. You are the foundation and bedrock of the computer industry. Within the next decade our industry will replace over a trillion dollars of the world's traditional computers with new accelerated AI computers.

これまでの世代、あなた達がテクノロジーを享受してきたように、どの企業も誰でもAIの活用方法を学ばなければいけません。あなたのフィールドで、AI副操縦士とともに素晴らしいことを成し遂げましょう。AIの専門家やAIが仕事を奪うのではと心配する人もいることでしょう。

私たちは大きな技術革新の時代の始まりにいます。PC、インターネット、モバイル、クラウドのように。しかし、AIはさらに根本的です。なぜなら、すべてのコンピューティングレイターが今まで私たちが書いたソフトウェアからさらに再発明されるからです。AIはコンピューティングを根本から再発明しました。これはコンピューター産業の再誕生であり、台湾企業にとって黄金の機会となるでしょう。あなたたちはこのコンピューター産業の根本で基盤であるのです。次の10年間に、私たちの企業が従来型の数兆ドル産業が高速AIコンピュータにより取って代わられるはずです。



[9:22]

My journey started 40 years before yours. 1984 was a perfect year to graduate. I predict that 2023 will be as well. What can I tell you as you begin your journey. Today is the most successful day of your life so far. You're graduating from the national Taiwan University. 

I was also successful until I started Nvidia.

At Nvidia, I experienced failures great big ones. All humiliating and embarrassing, many nearly doomed us. 

私の旅は40年前に始まりました。1984年は卒業するのに最高の年でした。私は2023年がそうなると予期しています。あなた達の旅路へ私が何を伝えることができるでしょうか。今日はあなた達にとって最も成功した日であるでしょう。あなたたちはNTUを卒業します。

私もあなた達を同じように成功した人生でした。Nvidiaを始める前までは。

Nvidiaでは私は大きな失敗を経験します。屈辱的で恥ずかしいものであり、多くは私たちを破滅寸前まで追いやるものでした。

 

Let me tell you three Nvidia stories that Define us today.

Nvidiaを物語る3つのストーリーをお伝えしましょう。

 

We founded Nvidia to create accelerated computing. Our first application was 3D graphics for PC gaming. We invented an unconventional 3D approach called “forward texture mapping and curves” our approach was substantially lower cost. We won a contract with SEGA to build their game console, which attracted games for our platform and funded our company. 

私たちはNvidiaを計算を高速化するために創業しました。私たちの最初のアプリケーションはPCゲーム用に3Dグラフィックスでした。私たちは圧倒的に低コストである”フォワードテクスチャマッピングカーブ”と呼ばれる今までに無い3Dアプローチを発明しました。

私たちはSEGAとの契約を勝ち取り、私たちのプラットフォームを用いたゲームコンソールを開発することで資金提供を受けました。

 

After one year of development we realized our architecture was the wrong strategy. It was technically poor and Microsoft was about to announce Windows 95 direct 3D based on “inverse texture mapping and triangles”.  Many companies were already working on 3D chips to support the standard. If we completed SEGA's game console, we would have built inferior technology be incompatible with Windows and be too far behind to catch up.

開発開始から一年後、私たちはこのアーキテクチャーが戦略的に間違っているものだと気が付きました。技術的に脆く、マイクロソフトは”インバーステクスチャーマッピングアンドトライアングル”という手法のWindows95ダイレクト3Dを発表したところでした。多くの企業はこの基準に即した3Dチップを開発していました。もし私たちがSEGAのゲームコンソールを完了させたとしたら、Windowsと互換性の無い劣った技術となっているものでした。

 

But we would be out of money, if we didn't finish the contract. Either way we would be out of business. I contacted the CEO of SEGA and explained that our invention was the wrong approach that SEGA should find another partner and that we could not complete the contract and the console. We had to stop. But I needed SEGA to pay us in whole or Nvidia would be out of business.

しかし、私たちは契約を完了できなければ資金が尽きるところでもあり、会社が倒産するところでした。私はSEGAのCEOに連絡し、私たちの開発が間違ったアプローチであったことを説明し、コンソールも契約も完了できないこと、SEGAに他のパートナーを探すことを打診します。”私たちは立ち止まらないと行けない”。しかし、わたしはSEGAから全ての契約費用を払ってもらわないと破産するところでした。



I was embarrassed to ask. Irimajiri san the CEO of SEGA to his credit and my amazement “agreed”. His understanding and generosity gave us six months to live. With that we built Riva 128, just as we were running out of money. Riva 128 shocked the young 3D Market put us on the map and save the company. The strong demand for our chip led me back to Taiwan after leaving at the age of four to meet Moore's Chang at TSMC and started a partnership that has lasted 25 years. Confronting our mistake and with humility, asking for help, save Nvidia. These traits are the hardest for the brightest and most successful like yourself.

私は恥を忍んで聞きました。当時のSEGA、CEOの入交さんは驚いたことに同意してくれました。彼の理解と寛大さのお陰で6ヶ月生き延びる猶予が与えられます。もうお金がなくなりそうなこの時に私たちはRiva128を設計しました。Riva128は新しい3Dマーケットに衝撃を与え有名になり、会社を救いました。私たちのチップに対する力強い需要は私が4歳で離れた故郷台湾へと引き戻し、TSMC、Moore’s Changと25年続くパートナーシップを開始しました。謙虚さを持ち、失敗を受け入れ、助けを求めることでNvidiaは救われました。あなた達にのように輝かしく最も成功した人たちには最も難しい特性です。



[13:50]

In 2007 we announced CUDA GPU accelerated computing. Our aspiration was for CUDA to become a programming model that boosts applications from scientific computing and physics simulations to image processing. Creating a new Computing model is incredibly hard and rarely done in history. The CPU Computing model has been the standard for 60 years since the IBM system 360. CUDA needed developers to write applications and demonstrate the benefits of the GPU. Developers needed a large installed base and a large CUDA installed base needed customers buying new applications.

2007年、私たちは高速計算機CUDA GPUを発表しました。私たちの目標はCUDAが科学計算、物理演算、画像処理のアプリケーションを強化するプログラミングモデルになることでした。新しい計算モデルを作ることは歴史上殆ど無いことでした。CPU計算機モデルはIBM System360から始まり60年間標準となっていました。CUDAでは、開発者がアプリケーションを記述しGPUの利点を実証する必要がありました。開発者は大規模なインストールされたモデルが必要であり、CUDAは顧客が新しいアプリケーションを購入する必要がありました。

 

So, to solve the chicken or the egg problem we used G-Force our gaming GPU which already had a large Market of gamers to build the installed base. But the added cost of CUDA was very high. Nvidia's profits took a huge hit for many years. Our market cap hovered just above one billion dollars.

この鶏が先か卵が先かという問題を解くために、私たちはゲーム市場で大きなシェアを獲得していたゲーミングGPUG-forceを活用しました。しかし、CUDAを加えるコストはとても高いものでした。Nvidiaの利益は長年大きな打撃を受けます。当時の時価総額は10億ドルをわずかに上回るものでした。

 

We suffered many years of poor performance. Our shareholders were skeptical of CUDA and preferred we focused on improving profitability. But we persevered. We believe the time for accelerated computing would come. We created a conference called GTC and promoted CUDA tirelessly worldwide. Then the applications came, Seismic processing, CT reconstruction, Molecular Dynamics, Particle Physics, Fluid Dynamics and Image Processing, one science domain after another they came. We worked with each developer to write their algorithms and achieved incredible speedups.

私たちは長年乏しいパフォーマンスに苦しみます。株主たちはCUDAに懐疑的になり、収益性の向上に注力することを好みました。しかし私たちは耐え忍びました。私たちは高速コンピューターの時代が来ると信じています。私たちはGTCと呼ばれるカンファレンスを開催し、CUDAを精力的に推進してきました。そしてアプリケーションが来ます。地震処理、CT、分子力学、素粒子物理学流体力学、画像処理など次々に応用事例が生まれました。私たちは各開発者と協力しアルゴリズムを作成し、信じられないほどの高速度化を達成しました。

 

Then in 2012, AI researchers discovered CUDA. The famous alexnet trained on G-Force GTX 580 started the Big Bang of AI. Fortunately, we realized the potential of deep learning as a whole new software approach and turned every aspect of our company to advance this new field. We risk everything to pursue deep learning. A decade later, the AI Revolution started. And Nvidia is the engine of AI developers worldwide. We invented CUDA and pioneered accelerated Computing and AI. But Journey forged our corporate character to endure the pain and suffering that is always needed to realize a vision.

そして2012年、AI研究者がCUDAをリサーチします。有名なAlexNetはG-force GTX 580で学習されAIのビッグバンを起こします。幸運なことに、私たちはディープラーニングのポテンシャルに気が付き、すべての新しいソフトウェアアプローチや会社の全身全霊をかけてこの新しい分野へ注力しました。私たちはすべてのリスクを取り、ディープラーニングに賭けました。10年後、AI革命が始まります。Nvidiaは世界中のAI開発におけるエンジンとなりました。私たちはCUDAを開発し、高速化コンピューティング、AIのパイオニアとなりました。苦しみに耐え凌ぐことはヴィジョンを実現するためにいつも必要であるという企業文化を築く旅路でした。



[17:38]

One More Story in 2010, Google aimed to develop Android into a mobile computer with excellent graphics. The phone industry had chip companies with modem expertise. Nvidia's Computing and Graphics expertise made an ideal partner to help build Android.

So, we entered the mobile chip Market. We were instantly successful and our business and stock price surged. The competition quickly swarmed. Modem chip makers were learning how to build computing chips and we were learning how to build modems. The phone market is huge. We could fight for share, instead we made a hard decision and sacrificed the market. 

2010年にもうひとつのストーリーがあります。Googleは携帯用アンドロイド開発のために高性能なグラフィックスを求めていました。携帯市場はにはモデム専門知識を持つチップ会社がありました。計算機、グラフィックス専門知識を持つNvidiaはアンドロイド開発のためのパートナーとなります。

私たちはモバイルチップ市場へ参入しました。私たちはすぐに成功し、ビジネスは軌道に乗り、株価は跳ね上がります。競合は激しさを増しました。モデムチップ会社はコンピューティングチップの作り方を学び、私たちはモデムの作り方を学びました。モバイル市場は巨大です。私たちはシェアを争うこともできましたが、この市場を犠牲にして手放す難しい決断をしました。

 

Nvidia's mission is to build computers to solve problems that ordinary computers cannot. We should dedicate ourselves to realizing our vision and to making a unique contribution. Our strategic retreat paid off by leaving the phone market we open our minds to invent a new one. We imagine creating a new type of computer for robotic computers with neural network processor, safety architectures, that run AI algorithms.

Nvidiaのミッションは普通のコンピューターができないような問題を解くコンピューターを作ることです。私たちはビジョンを実現し誰にもできない貢献をすることに専念する必要がありました。私たちのモバイル市場からの戦略的撤退は新しいものを生み出す引き換えでした。AIアルゴリズムを実行するニューラルネットワーク、安全アーキテクチャーを備えたロボットのための新しいコンピューターの作成を想像しています。

 

At the time this was a zero billion dollar market to retreat from a giant phone market to create a zero billion dollar robotics Market. We now have billions of dollars of automotive and robotics business and started a new industry. Retreat does not come easily to the brightest and most successful people like yourself. Yet strategic retreat, sacrifice, deciding what to give up is at the core, the very core of success.

当時巨大な市場規模のモバイル事業から撤退し、0円であったロボット市場を作るために価値がついていない市場でもありました。私たちは現在、数十億ドルの自動車、ロボットビジネスを持ち、新しい市場が開かれました。輝かしい成功者にとって撤退は簡単なものではないでしょう。しかし、戦略的撤退、犠牲、諦めることは成功の核、核心でもあるのです。

 

[20:30]

Class of 2023, you're about to go into a world witnessing great change. And just as I was with the PC and Chip Revolution you are at the beginning at the starting line of AI every industry will be revolutionized. Reborn ready for new ideas, your ideas.

2023年の卒業生の皆さん、あなたたちが今から踏み入れる世界で大きな変化を目の当たりにするでしょう。それは私がPC、チップ革命を体験したように、すべての産業にAIが活用される変化の始まりにいます。新しいアイデアを生み出しましょう。あなた達のアイデアです。

 

In 40 years we created the PC, Internet, Mobile, Cloud and now the AI era. What will you create, whatever it is, run after it like we did. “Run, don't walk.” remember either you're running for food or you are running from being food. Either you are running for the food, or you are running from becoming food. 

PCが生み出されて40年、インターネット、モバイル、クラウド、そして今はAIの時代。あなた達が何を創造しようとも私がしたように走り抜けて下さい。走ること。歩かないこと。

食べ物を求めて走っているか、食べ物になることから逃げているのかどちらかであることを忘れないで下さい。食べ物を求めて走っているか。食べ物になることから逃げているかのどちらかです。

 

And oftentimes you can't tell which, by the way “Run”. And for your journey, take along some of my learnings that you will have the humility to confront failure, admit a mistake, and ask for help. You will endure pain and suffering needed to realize your dreams and you will make sacrifices to dedicate yourself to a life of purpose and doing your life's work.

Class of 2023, I extend my heartfelt congratulations to each one of you

加油

そしてしばしばあなたはどちらに走っているか分からないものです。謙虚さを持ち、失敗に立ち向かい、間違いを認め、助けを求められるように、私の学んだことをあなた達の旅路の糧にしてください。

あなたたちは夢を実現するために苦しみや痛みに耐え、自分自身を犠牲に捧げ、あなたの人生の目的、ライフワークを遂行してください。

2023年卒業生の皆さん、心よりお祝いを申し上げます。

頑張ってください!