ライフイズビューティフル

訪問記/書評/勉強日記(TOEIC930/IELTS6.0/HSK5級/Python)

'Hasta la vista, baby': Boris Johnson concludes final PMQs as prime minister | またなベイビー ボリスジョンソン | 2022 Youtube review #6

イギリスのボリスジョンソン首相の最後のスピーチはAtsueigoさんにも取り上げられ話題にもなっておりましたが、PMQでの最後の質疑応答のスピーチも素晴らしくスタンディングオベーションを受けたボリスさん。

www.youtube.com

フルトランスリプションがありましたので、引用しながら日本語に意訳したいと思います。

news.stv.tv

 

“I want to use the last few seconds to give some words of advice to my successor whoever he or she may be,” 

最後に残された時間で、後継者になる彼または彼女にいくつかのアドバイスを残したいと思います。

“Number one, stay close to the Americans, stick up for the Ukrainians, stick up for freedom and democracy everywhere.

まず、アメリカと良い関係を築き、ウクライナの支援、自由と民主主義への支持です。

“Cut taxes and deregulate wherever you can to make this the greatest place to live and invest, which it is.

減税や規制緩和をできる限り行い、住むために、投資するために素晴らしい土地にしてください。

“I love the Treasury, but remember, that if we’d always listened to the Treasury, we wouldn’t have built the M25 or the Channel Tunnel.

私は財務省を愛していましたが、財務省の言うことを聞いてばかりいたら、M25もChannel Tunnel(英仏海峡トンネル)もできていなかったでしょう。

“Focus on the road ahead, but always remember to check the rear-view mirror.

前に進む道に注力すること、しかしいつもバックミラーを見ることを忘れないでください。

“And remember above all, it’s not Twitter that counts. It’s the people that sent us here.”

大切なのはツイッターではなく、大切なのはここに私たちを送り出してくれた人々です。

“The last few years have been the greatest privilege of my life and it’s true that I helped to get the biggest Tory majority for 40 years and a huge realignment in UK politics.

最後の数年は私の人生の中でも最も栄誉ある時間であり、過去40年の中の同党員最大の勝利に貢献し、イギリス政界の再編成が起きました。

“We’ve transformed our democracy and restored our national independence, I’ve helped to get this country through a pandemic, and helped save another country from barbarism.

私たちは、私たちの民主主義を変化させ、国の独立を奪還しました。

“And frankly, that’s enough to be going on with. Mission largely accomplished.”

正直に言いますと、これで十分でしょう。ミッションは概ね達成されました。

“I want to thank you Mr Speaker, I want to thank all the wonderful staff of the House of Commons, I want to thank all my friends and colleagues, I want to thank my honourable friend opposite.

私は議長に感謝します。下院の素晴らしい皆様にも感謝を伝えたいです。友人や同僚にもです。また尊敬に値する労働党党員にも感謝します。

“I want to thank everybody here and hasta la vista baby.”

ここにいるすべての人へ、有難う。そして、またなベイビー!

 

さて、いかがでしたでしょうか。

動画での雰囲気でもわかるように、(スキャンダルなど多くの言動で問題を起こしながらも)多くの人から愛されるキャラであったボリス氏の最後のスピーチでの一体感がとても素晴らしいように思いました。

この一体感が自国の政治で見られていないのは少し悲しくもありますが、世界のどこかでこのような力強い人たちがこの世をよくしようと注力しているのを見るのはとても刺激になり、希望が持てるように思いました。